Tohle je klasický scénář, který zažil snad každý aktivní uživatel Google Map. Pečlivě sepíšete své dojmy z restaurace, hotelu nebo služby, přidáte fotky a s dobrým pocitem recenzi odešlete. Google vám poděkuje. Jenže když se po pár dnech podíváte na profil podniku anonymně (nebo se zeptáte kamaráda), vaše recenze tam prostě není.
Kde je chyba? Váš text přece neobsahoval žádné vulgarity ani zakázaná slova. A co je nejvíc matoucí, Google vám klidně pošle e-mail: "Vaše fotky vidělo už 100 lidí!"
Vítejte ve světě automatických filtrů Google. Pojďme si ten chaos vysvětlit.
Záhada č. 1: Proč jsou vidět fotky, ale ne text?
Nejprve si musíme ujasnit jednu věc: Systém pro fotky a systém pro recenze jsou dvě oddělené věci.
Když nahrajete recenzi s fotkami, Google je zpracovává zvlášť. Jeho systém na analýzu fotek je velmi benevolentní. Většinou jen zkontroluje, jestli na fotce není nahota nebo násilí, a pokud ne, fotku schválí. Proto se vaše fotky mohou zobrazovat a sbírat zhlédnutí, i když je text recenze dávno skrytý.
Systém pro text recenzí je ale mnohem přísnější. Je to sofistikovaný algoritmus, který se snaží odhalit spam, falešné recenze, střety zájmů a další porušení pravidel. A právě tento filtr vaši recenzi s největší pravděpodobností "odfiltroval".
Záhada č. 2: Proč Google mlží a neřekne "Chyba"?
Proč vám Google nepošle e-mail: "Vaši recenzi jsme skryli"? Protože nechce spammerům a podvodníkům dávat návod, jak jeho filtry obejít. Kdyby řekl "Skryli jsme to kvůli URL adrese", spammeři by přestali dávat URL adresy.
Místo toho Google používá tzv. "shadow-banning". Recenzi vám sice "zveřejní" (proto ji vidíte, když jste přihlášení), ale veřejně ji nikomu neukáže. Je to nejefektivnější způsob, jak odradit spamery, ale bohužel to často odnese i spousta legitimních recenzentů.
Co tedy filtrům vadí? Nejčastější důvody skrytí
I když si myslíte, že je z vaší strany vše v pořádku, algoritmus mohl vaši recenzi vyhodnotit jako problematickou z jednoho z těchto důvodů:
-
Problém v textu recenze
-
URL adresa nebo e-mail: Chtěli jste podniku pomoct a napsali jste do recenze jejich webové stránky? Chyba. Google to bere jako spam a reklamu.
-
Osobní údaje: Zmínili jste jméno číšníka, se kterým jste měli problém? Nebo dokonce telefonní číslo? Filtr to mohl vyhodnotit jako narušení soukromí.
-
Příliš obecný text: Recenze jako "Super!" nebo "Hrůza." jsou často filtrovány jako nehodnotné.
-
"Rant" místo recenze: Pokud je text spíše emotivní výlev nebo osobní útok než popis reálné zkušenosti, filtr zasáhne.
-
Problém s vaším účtem nebo chováním
-
Jste na Wi-Fi daného podniku: Píšete recenzi ještě v restauraci a jste připojeni na jejich Wi-Fi? Pro Google je to signál možného střetu zájmů.
-
Jste (bývalý) zaměstnanec: Google si hlídá, jestli se majitelé nebo zaměstnanci nehodnotí sami.
-
Píšete recenzi z domova: Pokud jste v podniku reálně nebyli a Google to ví z historie vaší polohy v telefonu, může recenzi vyhodnotit jako falešnou.
-
Příliš mnoho recenzí: Píšete 10 recenzí denně? Můžete vypadat jako spammer nebo koupený recenzent.
Jak to vyřešit: Návod v 5 krocích
Bohužel, "živá" podpora pro jednotlivé recenzenty neexistuje. Kontaktovat Google e-mailem nebo telefonicky nelze. Jedinou vaší možností je zkusit recenzi opravit.
-
Otevřete Google Mapy a najděte svůj příspěvek (v sekci "Vaše příspěvky" -> "Recenze").
-
Klikněte na tři tečky u recenze a zvolte "Upravit recenzi".
-
Kompletně zjednodušte text. Smažte všechny URL adresy, e-maily, jména nebo cokoliv, co by mohlo být kontroverzní. Ponechte jen věcný popis vaší zkušenosti.
-
Zkraťte to. Někdy pomůže recenzi zkrátit na polovinu.
-
Uložte změny.
Když ani to nepomůže...
Pokud recenze není vidět ani po 48 hodinách od úpravy, je "zaseknutá" v systému. Jediné, co zbývá, je:
-
Recenzi kompletně smazat.
-
Počkat několik dní (alespoň 3-4).
-
Napsat zcela novou, stručnou a věcnou recenzi. Často je nejlepší začít jen hodnocením (hvězdičkami) a text doplnit až o pár dní později.
Je to bohužel běh na dlouhou trať a Google nám recenzentům hází klacky pod nohy. Ale trpělivost a zjednodušení textu jsou většinou klíčem k úspěchu!